top of page

Drumul spre Machu Pichu

Motto: “One’s destination is never a place, but a new way of seeing things.” Henry Miller

Eu cred că orice student doreşte să facă ceva interesant în timpul facultăţii, mai mult decat să ia o bursă şi un loc în cămin. Interesant pentru mine este să fac lucruri sănătoase care îmi aduc plăcere. Maturizarea este un proces de durată care m-a învățat că orice lucru cu adevărat important se obține nu tocmai ușor și nici imediat. Aşa am ajuns să particip a doua oară la programul work & travel pentru că îmi doream să vizitez America de Sud (Ecuador, Peru, Bolivia, Chile, Argentina şi Brazilia). Am muncit din greu pentru a-mi susţine financiar planurile de a călători și recunosc că orele suplimentare de muncă sunt mai puțin epuizante când unul dintre scopuri este de a urca spre Machu Pichu. Dar pentru că planurile de acasă nu se potrivesc mereu cu cele din târg, după Ecuador şi Peru m-am întors acasă, lăsând mai mult timp pentru restul călătoriei.

În acest articol vă voi împărtăși câteva imagini însoțite de impresii de călătorie din prima etapă (USA și Hawaii), urmând ca întrun articol viitor să continui cu imagini și impresii din drumul spre Machu Pichu făcut în America de Sud. Munca de student străin în USA este plină de provocări: am învăţat că timpul este mult prea preţios pentru a fi irosit (atât timpul meu cât şi timpul clienţilor dintrun resort de cinci stele). Servirea fără cusur a clienților de la miezul nopții cu aceeași energie ca și pe cei de la prima oră, să ghicesc dinainte de a cere cu cuvinte ce dorește clientul, zâmbetul cald și amabil ce nu trebuia să îmi lipsească niciodată de pe față sunt tot atâtea motive pentru care eram răsplătit generos de către clienții fideli. M-am gândit că și economisirea resurselor face parte din planul de a câștiga mai mult. Așa că mi-am cumpărat o bicicletă deși sunt un pasionat motociclist. Mersul pe bicicletă îmi era util atât pentru deplasare, la ieşirea din schimb la trei dimineaţa, cât şi pentru a mă menţine în formă pentru călătorie. O altă ocazie de a economisi a fost culesul de ciuperci de pe terenul de golf şi două job-uri suplimentare. Dar tot mi-a mai rămas timp pentru caiac, şi pentru o bere cu prietenii din când în când. În cele trei luni petrecute în Rhode Island am ajuns la aceeaşi concluzie cu Leonardo da Vinci:

”Timpul este suficient pentru cel care ştie cum să-l folosească”.

Unul dintre colegii mei de muncă, Jack, locuia în Hawaii. Ne-am împrietenit și m-am bucurat să accept invitaţia lui de a-l vizita la sfârșitul celor trei luni de muncă. Modul lui de viaţă simplă (muncea pe continent vara ca să aibă un trai decent “iarna”) este o sursă de inspiraţie pentru mine. Ploaia din timpul nopţii îi asigura apa menajeră, încălzită cu ajutorul panourilor solare iar fructele le culegea din fața casei. Locuinţa lui a fost tabăra de bază pentru explorarea timp de două săptămâni a insulei Big Island, cel mai înalt munte marin, cu unul dintre cei mai activi vulcani, Kilauea.

Delfinii, ţestoasele, bancurile de peşti şi coralii observate la snorkeling, orhideele sălbatice, hula, mâncărurile exotice, fructele dragonului, lava incandescentă văzută din elicopter la intrarea în ocean, petrecerile de pe plajă sunt tot atâtea motive ca să consider Hawaii un paradis unde merită să petreci mai mult decat o vacanță sau să te întorci măcar o dată pe an.

Plajele cu nisip negru, datorită lavei vulcanice, se află în părţile mai sălbatice ale insulei, în sud. Acolo plouă doar în timpul nopții. Plajele cu nisip alb sunt preferate de majoritatea turiştilor. Ele se află la nord-vest. Aici nu plouă prea des. Surferii sunt răsfăţaţi de valurile imense iscate în oceanul furios. Văile Waipio şi Waimanu sunt zone mirifice udate de cascade şi acoperite de vegetaţie luxuriantă. Am bătut insula în lung și în lat cu piciorul, bicicleta, autostopul, elicopterul și - în zona de coasta cu corali - cu labele de snorkeling. Am încercat să explorăm cât mai mult, dar două săptămâni nu au fost de ajuns…

Peste tot am întâlnit oameni buni și prietenoși, bucuroși să ne poată ajuta. M-a uimit foarte tare o doamnă care ne-a luat cu mașina ei la autostop întro seară. Ea ne-a dus până acasă la Jack, chiar dacă nu era în drumul spre locuința ei și mai ales că stătea la o distanță considerabilă față de acele locuri. Când am întrebat-o de ce ne tratează ca pe niște rude, ea ne-a spus că face asta pentru că drumul e foarte frumos și că îi era dor că nu l-a mai văzut de multă vreme. Vă vine să credeți? Omenia am simțit-o la fel de puternică atât din partea celor pe care îi știam doar de trei luni, sau de câteva minute, ca și cum ne știam de-o viață întreagă. Totul în schimbul unui mulțumesc.

La vremea în care vizitam localitatea Kona, în zonă se desfășura competiţia IronMan. Participanţii de toate vârstele au trecut linia de sosire victorioși, întro competiţie strânsă cu ei înşişi şi cu condiţiile de concurs. Cea care m-a impresionat cel mai mult era o concurentă ce avea doar două lamele drept proteze pentru picioare. Îndârjirea concurenților m-a făcut să îmi treacă și mie oboseala acumulată peste zi în explorarea insulei, cu rucsacul în spinare, străbătând doi munți și două văi cu vegetație luxuriantă. Parcă și camparea a luat mai puțin timp decât de obicei. Nu atât montarea cortului în sine cât alegerea unui loc potrivit pentru noapte. Am întâlnit oameni buni dar eram conștient că nu toți oamenii au doar bune intenții în ceea ce mă privește. Uneori e mai bine să previi decât să te aperi!

Același lucru îl cred și despre prevenirea degradării iremediabile a mediului natural. Chiar dacă eram plecat din țară din luna iunie, eram conectat la problemele generației mele, generația care dorește păstrarea Pământului curat pentru urmași, fiind solidar cu lupta pentru Roșia Montană verde.

Mă doare încă să văd că locurile păstrate pentru noi în aproape aceeași stare de acum mai bine de o mie de ani sunt tratate iresponsabil tocmai de către cei care ar trebui să le apere.

Am fost foarte mirat să aflu de la localnici că Hawaii este un loc binecuvântat unde nici o lighioană sau plantă nu este amenințătoare sau otrăvitoare pentru celelalte ființe, inclusiv pentru om. Toți: oameni, animale și plante trăiesc în armonie cu Natura Mamă.

©Răzvan ONU 2014

Student annul II Geografia Turismului

Universitatea Babeș- Bolyai, Cluj-Napoca

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page